"Родинне дерево"

План-конспект уроку
з історії України «Вступ до історії України» у _5_ класі

Урок № _5_    Дата _22.09.2014 р._   Вчитель  Сичова Оксана Миколаївна

Тема: Звідки і як історики довідуються про минуле
 
Тема: «Про що можна довідатися з сімейного фотоальбому. Родинне дерево.»  

Мета  уроку: сформувати в учнів поняття про фотографію як історичне джерело, з’ясувати, що вивчає наука генеалогія; розвивати вміння аналізувати й отримувати інформацію зі світлин, складати власне родове генеалогічне дерево; виховувати учнів на сімейних цінностях українського народу.

Тип уроку: комбінований урок
  
Форма уроку: _практичне заняття__

Обладнання:  підручник, фотографії, роздавальний матеріал,сімейний
                         фотоальбом, родинне дерево, прислів’я «Без роду нема народу».

ХІД   УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання; актуалізація опорних знань
Слайд 1. Хронологічна вправа
Вставте пропущені дані у текст, скориставшись підказкою. Подайте дати у століттях та позначте їх на лінії часу.
Писемність виникла приблизно... (5000)років тому. Одна з перших книгозбірень відкрилась у... (1037)році в Софійському соборі. Перша друкована книга з’явилась в Україні у... (1483)році. Рукописи досліджує наука... (палеографія) Найважливіші документи зберігаються в... (архів)

Метод «Мікрофон»
Y Які вам відомі види історичних джерел?
                                                                                                                                                                                                               
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності (Оголошення теми і мети уроку)
Вправа «Незакінчене речення» (напис на дошці. )
          Продовжте речення, формулюючи свої очікування від уроку.
«Я хочу дізнатися про...».

Робота з епіграфом «Без роду нема народу»
Прочитайте епіграф до уроку, записаний на дошці. Поясніть, як ви розумієте зміст прислів’я.
Слово вчителя
Слайд 2. Тема уроку : «Про що можна довідатися з сімейного фотоальбому. Родинне дерево»  (із записом на дошці)


-1-
Мета  уроку: сформувати в учнів поняття про фотографію як історичне джерело, з’ясувати, що вивчає наука генеалогія; розвивати вміння аналізувати й отримувати інформацію зі світлин, складати власне родове генеалогічне дерево; виховувати учнів на сімейних цінностях українського народу.
Завдання уроку: дослідити історію свого роду; дізнатися про те, яку історичну інформацію можуть розповісти старі фотографії.

ІV. Теоретично-практична робота
Розповідь вчителя
Фотографію винайшли у п.п. ХІХ ст.. Перші фотоапарати були  великими та громіздкими. Щоб зробити знімок, фотограф спочатку встановлював пристрій на певному місці, а потім накривав його і себе великим клаптем чорної тканини. Після тривалих приготувань він робив фотознімок людей або певної місцевості.
Запитання
Як ви думаєте, чи можна було зробити тоді миттєві чи випадкові фотознімки? Чому? Коли це стало можливим?
До якого типу історичних джерел належать фотографії? (писемні)

Розповідь вчителя
Фотографією (або світлиною) називають результат фотографічного процесу — зображення, електронне або отримане на певному матеріалі, здебільшого на цупкому папері. Колекції фотографій називають фотоальбомами.
Камера-обскура (від лат. сатеrа оbsсиrа — «темна кімната») — прототип фотоапарата — була відома з давніх часів. Про подібний пристрій є згадки у працях Аристотеля. Однак, популярності камера-обскура набула пізніше, з розвитком живопису.
До камери-обскури зверталися багато художників для замальовки з натури, зокрема й італійський учений та винахідник Леонардо да Вінчі.
Найперші камери-обскури — це повністю затемнені приміщення (або величезні ящики) з невеликим отвором в одній зі стінок. У 1686 р. німець Йоганнес Цан створив портативну камеру-обскуру із дзеркалом, що проектувало зображення на матову горизонтальну пластину зі скла. Замість пластини міг використовуватися тонкий аркуш білого паперу.
У цей час француз Жозеф Нісефор Ньєпс уже досяг певних успіхів у подібному закріпленні картинки. Для цього він брав скляну пластинку й покривав її тонким шаром асфальтового розчину. На цей висушений шар за допомогою прямих променів сонця копіювалося зображення із гравюри. Потім пластинка поміщалася в суміш з лавандового масла й гасу, що розчиняла асфальт у місцях, захищених лініями гравюри, від впливу світла. Тоді пластинку промивали водою й висушували, і в такий спосіб одержували на ній трохи коричнювате зображення гравюри. У 1826 р. Ж. Н. Ньєпс за допомогою камери-обскури отримав знімок виду з вікна своєї майстерні, для чого потрібна була восьмигодинна експозиція. Винахідник назвав знімок «геліографія», тобто «сонцеграфія». З цього моменту народження фотографії можна було вважати фактом.


-2-
1.   Що історики бачать на фотографіях «Фотографія — історичне джерело». Загадка
Аркуші паперу, як кінострічки, вони зберігають моменти історичні. (Фотографії)

Розповідь вчителя.
У ХХ ст.. фотографії стають одним із найважливіших видів історичних джерел. На фотознімках можна побачити одяг та предмети, характерні для того часу, заняття людей, вигляд вулиць і будинків… на віміну від письмових джерел, які могли створюватися через певний проміжок часу після події, фотографії є безпосередніми свідченнями про неї. Досліджуючи фотографію як історичне джерело, скористайтеся інструкцією.
Евристична бесіда
1)  Чи можна фотографію назвати історичним джерелом? Власну думку обґрунтуйте.(знайдемо відповідь опрацювавши підручник ст.. 34)
2)  Яку інформацію історики можуть прочитати на фотографіях? (знайдемо відповідь опрацювавши підручник ст.. 34)
3)  Як ви гадаєте, чи можемо ми за допомогою фотографій дослідити історію України княжих або козацьких часів? Чому? (знайдемо відповідь опрацювавши підручник ст.. 35)

Формування умінь працювати з фотографіями

Учитель роздає учням пам’ятку «Правила роботи з фотографіями», яку вони вдома мають вклеїти в зошити.
На наступному етапі учні «ланцюжком» читають в голос кожен пункт, учитель — коментує.
Правила роботи з фотографіями
1)  Які предмети та будівлі зображені на фотографії?
2)  Що роблять люди, зображені на знімку?
3)  Коли і де відбувалася подія, зображена на фотографії? Власну думку обґрунтуйте.
4)  Чи позували люди для фотографії або це був випадковий знімок?
5)  З якою метою зроблено фотографію?
6)  Чи є на фотографії підпис? Про що він може розповісти?
7)  Якщо вам не відома дата фотографії, спробуйте визначити час її появи.
8)  На які запитання фотодокумент не може дати відповіді? Якої інформації бракує?

Учитель пропонує учням
Y Ознайомтеся зі зразком дослідження фотографії, виконаним за інструкцією. Стор. 35
Завдання
1. Робота з фотографією скориставшись інструкцією, проаналізуйте фотографію  в підручнику на ст.. 36) (робота в парах)
2. Відокремлюйте у ваших відповідях те, що бачите, і ваші припущення щодо зображуваного на фотографії.

       Отже, що можна побачити на фото?                                                            -3-

Слайд 3
2.             Як відображена історія вашої сімї у фотографіях «Сімейний фотоальбом».
Розповідь вчителя
Важливою для кожного з вас є сімейна історія. Знання того, ким є ваші батьки, де і коли вони народилися, де навчалися і як обирали свою професію, з якої родини походить, - необхідна частина вашої особистої історії. Сімейна історія тісно пов’язана з історією всієї країни. Історію сім’ї можна дослідити за допомогою різних історичних джерел і звичайно ж, за фотографіями.

Завдання
Дослідіть фотографії вашої родини як історичного джерела у такій послідовності. (стор. 36.)

Презентація сімейного фотоальбому
Кожний учень у хронологічній послідовності складає фотографії, що розповідають про історію його родини, створюючи таким чином сімейний фотоальбом. Бажано, щоб фотографії містили інформацію про різні покоління родини. Було б добре показати і широту географії роду, при цьому доцільно скористатися картою.
Учні презентують фотоальбом своєї родини, працюючи у парах або малих групах. Можливий варіант, коли презентація відбувається перед усім класом.

3.       Чому родинне дерево є історичним джерелом. «Родинне дерево».
Запитання.
Y     Пригадайте, що таке родинне дерево?
Y     Зясуйте, чому родинне дерево є історичним джерелом?
Розповідь вчителя
У сімейних архівах знатних родин у давнину та нині зберігають відомості про походження сім’ї та прізвища, про родинні зв’язки та близькість до інших заможних і відомих людей. Схему походження сім’ї називають родинним деревом або генеалогічним деревом.
Що таке генеалогія (стор. 37) запишемо в зошити це поняття та доберемо до нього визначення.
Генеалогія – від грецьких слів «рід, походження» та слово, знання) –
 допоміжна історична наука про походження та взаємний зв’язок
 родин.
Навіщо збирали інформацію великі знатні роди? (стор. 37)
Збирання інформації про власний родовід стало дуже важливим у Х столітті. Аби довести свою шляхетність і мати привілеї, рицарі та інші дворяни збирали відомості про своє походження. Результати досліджень історії власної родини зображали у вигляді дерева. В основі, або ж корінні, такого дерева часто розміщували герб засновника родини, а на гілках (праворуч і ліворуч) – герби батька і матері.

Порівняйте зображення що на стор. 37.
-4-
Яку інформацію можна отримати з цих родинних дерев? Чому родинне дерево важливе для людей? Що потрібно знати, аби створити родинне дерево?
Розповідь вчителя
Родовід будь-якої людини, особливо історичного діяча, дає можливість на основі багатьох документів дізнатися не лише життя та імена членів родини, а іноді про їхню діяльність.
Слайд 4. Евристична бесіда
1)  Скільки поколінь вашої родини ви знаєте?
2)  Чи знаєте ви, як звуть ваших бабусь/дідусів, прабабусь/прадідусів, прапрабабусь/пра­пра­дідусів?
3)  Якщо у вас обмаль інформації про історію родини, до кого з членів сім’ї потрібно звернутися для поповнення знань?
4)  Що необхідно зробити із метою збереження для нащадків історії роду?
5)  Що таке «родинне дерево»?

Слайд 5. Словник
             Родинне дерево — це схема походження сім’ї
Створення родинного дерева
1)  Складіть схему-шаблон «Дерево родини…». Корінням вашого родового дерева будуть стар­ші члени родини (прабабусі, прадідусі), стовбуром — батьки, а гілками — ви і ваші брати та сестри.
2)  Дізнайтеся в батьків імена, прізвища і дати народження представників вашої родини.
3)  Доберіть із сімейного альбому фотографії членів родини.
4)  Щоб не псувати фотографії, можна зробити їхні кольорові копії. Виріжте портрети кожного з членів родини.
5)  Приклейте фотографії на відведені на родовому дереві місця.
За бажанням із дозволу батьків ви можете створити родинне дерево у вигляді комп’ютерної пре­зентації. Із цією метою звертайтеся на сайти: http://www.myheritage.com.ua/, http://uk.rodovid.org.
Завдання
Y    Пропонується зобразити історію вашої сімї у вигляді родинного дерева.
Вам  було домашнє завдання підготувати родинне дерево. Подивимось, чи правильно ви склали його. (заслуховуються розповіді або презентація родинного дерева)
Перевірте себе
Пригадайте свою діяльність на уроці на уроці та оцініть у балах, наскільки ви погоджуєтеся з твердженнями (2 б. – цілком погоджуюся, 1 б. – частково, 0 б. – не погоджуюся). (таблиця на стор. 38)

Y    Далі на стор. 39 приклад створення родинного дерева давньоруських князів. Давайте порівняємо ваші генеалогічні дерева із княжим?

V.  Закріплення та систематизація вивченого матеріалу
Вправа «Одна хвилина» (Назвати поняття і запропонувати учням висловитися на цю тему протягом 1 хвилини.)
          Наприклад: фотографія, родинне дерево.
-5-
Творче завдання
Складіть синквейн (пятистрокова віршована форма) із поняттям «родинне дерево».

Перевірка виконання завдань, аналіз типових помилок.
Основні висновки:
§  фотографії є одним із видів історичних джерел;
§  на фотознімках можна побачити вигляд будинків та міст, одяг та зачіски, предмети побуту певного історичного періоду;
§  історія кожної сім’ї є частиною історії всієї країни;
§  родинне дерево — це схема походження сім’ї.
VІ.   Підсумки уроку
Слайд 6. Вправа «Незакінчене речення»
Завершіть речення:
1.         Сьогодні я дізнався...
2.         Мені хотілося б надалі дізнатися...

VІІ. Домашнє завдання
1.   Опрацювання підручника п.5.
2.   Творче завдання. Складіть дерево своєї родини «Дерево роду…» (за умови, що учні не виконали завдання раніше). Продовжити роботу над створенням генеалогічного дерева родини.
3.   Пошукове завдання. Використовуючи додаткову літературу, доберіть десять прислів’їв і приказок про родину.
4. Систематизувати світлини у власному фотоальбомі.
    На основі отриманої на уроці інформації скласти хронологічну задачу.






Немає коментарів:

Дописати коментар